Peer Ministry – mladí pomáhajú mladým
Deväť gymnazistov z Evanjelickej spojenej školy nezamávalo svojej škole na dva prázdninové mesiace. Namiesto toho, sa študenti prvého ročníka vydali na ďalšiu cestu vzdelávania v oblasti praktickej služby svojim rovesníkom, ktorá sa v západných krajinách označuje ako Peer ministry. Kurz viedla americká lektorka Erin Morris.
„My dospelí sme síce cool, ale za kým pôjde mladý človek so svojím problémom?“, uviedla službu Peer ministry naša lektorka Erin na začiatku prvého stretnutia. Odpoveď na seba nenechala dlho čakať – v drvivej väčšine mladý človek vyhľadá svojho rovesníka. Čo však nastane, ak ten poradiť nevie?!? V týchto každodenných otázkach, sprevádzajúcich osobnostný rast mladých ľudí nám môže byť vskutku nápomocná práve služba pomoci mladých mladým – Peer ministry.
O čom je Peer ministry?
Peer ministry predstavuje novú službu pomoci mladých ľudí svojim rovnako starým priateľom a známym. Kurz pozostáva z viacerých teoretických a praktických blokov, zameraných na umenie komunikácie, snahu pomôcť iným, spoznávanie ostatných aj seba samého. Gymnazisti na Evanjelickom bilingválnom gymnáziu v Martine (ďalej EGMT) sa pre tento kurz rozhodli preto, aby lepšie videli a počuli svojich rovesníkov a tým im mohli lepšie pomôcť. Slovami americkej lektorky Erin má „niečo v sebe každý z nás a každý skutočne túži, aby o to niekto prejavil záujem.“ Počas Peer ministry preto študenti študovali a pracovali v skupinách – v dvojiciach i trojiciach – v škole i v meste, kde sa mohli navzájom spoznávať, učiť sa a prejavovať o seba priateľský záujem. Do služby s názvom Peer ministry sa zapojilo 9 študentov EGMT, ktorí boli vedení dvomi americkými pomocnými lektormi a hlavnou lektorkou Erin. Skupinu sprevádzali aj školská spirituálka a školská psychologička EGMT.
Témy služby mladých mladým
Prvý kontakt s Peer Ministry v akcii gymnazisti spoznali prostredníctvom biblického podobenstva o milosrdnom Samaritánovi. Ďalej sa učili o tom, ako nadviazať komunikáciu a pritom nepôsobiť trápne. Spoznali tiež spôsoby, ako možno klásť otázky o záľubách, životných skúsenostiach, cestovaní a podobne. V tejto súvislosti si predstavili takzvaný Decision Making Model, a teda spôsob kladenia takých otázok, ktoré by partnerovi rozhovoru pomohli urobiť správne rozhodnutie.
Ďalšia časť kurzu sa sústredila na rozdiel medzi pozorovaním okolia (kedy nehodnotíme) a interpretáciou okolia (kedy nastupuje hodnotenie). „Peer ministry nás naučila, že neexistujú zlé otázky, ale je predsa rozdiel v tom, kde nás odpovede na nami položené otázky zavedú“, opísala svoju skúsenosť jedna z účastníčok kurzu. Zaujímavou aktivitou nášho praktického tréningu bolo aj takzvané „listening mirrors“, a teda pomoc druhému spoznať samého seba prostredníctvom rozličných otázok, ktoré mu kladieme.
„Na tomto základe, ktorý bol počas kurzu Peer ministry položený, by sme chceli ďalej stavať: učiť sa novým veciam potrebným pre túto službu, navzájom si v nej pomáhať a byť užitočnejší tým, ktorí sú okolo“, popísala význam kurzu školská psychologička Denisa Potančoková.
V rámci praktického tréningu Peer ministry sme sa učili skutočne pozorovať ľudí vôkol nás a na základe toho získať o nich čo možno najviac vierohodných informácií. Na druhej strane sme spoznávali aj sami seba – to, čo nám samým bráni v komunikácii s inými ľuďmi a ako možno tieto bariéry prelomiť, aby sme im dokázali naplno pomáhať. Každá téma predstavovala nielen teoretickú náuku, ale aj širokú paletu aktivít a hier, ktoré tému zväčša dopĺňali a súčasne do skupiny vnášali aj potrebné uvoľnenie a zábavu. „Zdá sa mi, že som počas týždňa s Peer ministry na našej škole získala deväť skvelých mladých kolegov, na ktorých sa už teraz veľmi teším“, povedala s úsmevom školská psychologička Denisa Potančoková.
Hedviga Tkáčová