Pages Navigation Menu

Život začína na konci komfortnej zóny

Thomas Lösche

Výskumy rôzneho druhu nie raz poukazujú nato, že koniec milénia za sebou zanecháva staré vzorce správania sa a prináša novú situáciu, ktorá sa odzrkadľuje najmä v životoch detí a mládeže. Pri hľadaní riešení na pomerne širokú škálu súčasných sociálnych problémov sa práve zážitková pedagogika ukazuje ako zhodná cesta a jeden z najefektívnejších prístupov k dnešným deťom a mladým ľuďom.

_ZP-01

O tom, že zážitková pedagogika má svoj význam v procese vzdelávania detí a mladých ľudí sme sa presvedčili počas prednášky Thomasa Löscheho, pedagóga a vedúceho Centra sociálneho učenia v Magdeburgu (Nemecko),ktorý sa prihovoril  učiteľom a vychovávateľom Evanjelickej spojenej školy v Martine, študentom Misijnej práce a Učiteľstva náboženskej výchovy Žilinskej univerzity v Žiline, študentom Biblického štúdia a programu pre mládež – Timotej, ktoré prebiehajú na Biblickej škole v Martine.

Potenie je povolené

Pomerne netypická prezývka „Stoličky Preč“, ktorá Thomasovi Löschemu prischla počas dlhých rokov jeho praxe vôbec nie je náhodná. Väčšina vzdelávania pod jeho vedením totiž skutočne neprebieha v laviciach. Práve naopak – človek sa hýbe, skáče, tancuje aj beží. Pri zážitkovom učení tohto typu musíte byť pripravení sa poriadne spotiť!

Zážitkové učenie podľa Thomasa Loscha, riaditeľa a vedúceho pracovníka v Centre sociálneho učenia v Magdeburgu (Nemecko) rozširuje psycho-sociálne potreby detí a dospievajúcich. Nielenže sa veľa naučia o sebe a o druhých, ale súčasne pracujú aj na rozvoji svojich sociálnych či osobnostných čŕt. Trénujú spoluprácu, pamäť, sústredenie, vlastnú šikovnosť či aktívne počúvanie. Zásady tzv. ergoterapie – terapie prácou – sa ukazujú ako veľmi efektívne a nápomocné. Veď človek môže zlepšiť svoje zdravie, kvalitu života alebo proces učenia práve tým, že sa správne a aktívne zapája do všetkého diania vôkol seba.

_ZP-04

Posolstvo hry

„Každá hra v sebe skrýva posolstvo“, povedal Thomas Losche prítomným učiteľom, vychovávateľom, študentom a pracovníkom s deťmi a mládežou a dodal, že „každá hra je súčasťou kreatívneho procesu“, ktorý nastavil už Boh pri stvorení. Múdrosť totiž bola prítomná pri stvoriteľskej činnosti Boha, kedy sa hrala pri Ňom; radostne Mu asistovala pri stvorení (Prís 8 27-31). Kreatívny proces prebiehal za prítomnosti múdrosti. Kreatívnym procesom má byť aj proces vzdelávania – nadobúdania múdrosti.

_ZP-03

Ako sa učíme?

Učíme sa tým, že každý deň vychádzame zo svojej „zóny komfortu“, aby sme čelili novým informáciám, skúsenostiam či výzvam. Komfortnú zónu začíname rozširovať už ako deti, keď objavujeme svet. Nové výzvy a objavy nás čakajú v „zóne odvahy“, ktorá predstavuje miesto, kde prijímame výzvy, kde sa učíme a kde rastieme.

Biblia nás pozýva do zóny odvahy

Podľa Thomasa Löscheho je zóna odvahy zároveň zónou Biblie – „ak sa predsa pozrieme na životy prorokov a učeníkov, alebo samotného Ježiša, vidíme, že Biblia je plná výziev.“ Biblia nás volá vystúpiť z oblasti komfortu do oblasti odvahy. Rovnako tak má aj učiteľ za úlohu pozývať študentov z ich vlastnej komfortnej zóny do sveta zážitkovej pedagogiky – do zóny odvahy.

_ZP-02

Naše ruky sú Jeho rukami

Ako kresťania sme povolaní pýtať sa na výzvy, veď Pán Boh nás nepozýva na gauč, ale do sveta! Túto zásadu musíme vidieť vo svojom živote, aj v procese učenia. „ŽIŤ znamená odvážiť sa robiť niečo pre Boha“, pripomenul Thomas Lösche. A to platí tak v školskej triede, ako aj v službe Bohu a blížnym.

Hedviga Tkáčová

***

Profil prednášajúceho:

ThomasLoscheThomas Lösche pôsobí v Centre sociálneho učenia v Magdeburgu (Nemecko), ktoré je počas posledných desať rokov jedným z významných a úspešných zážitkových vzdelávacích centier v Sasku. Centrum zamerané na sociálne učenie je členom väčších organizácií, zameraných na vzdelávanie detí a mládeže, akými sú Evangelisches Kinder und Jugendbildungswerk (evanjelické vzdelávanie detí a mládeže) alebo ERCA (European Ropes Course Association), ktorých normy sú základom pre vzdelávanie, bezpečnosť a prácu strediska.

468 ad