Pages Navigation Menu

Pilotný projekt vyučovania dejepisu

Medzi školskou výučbou dejepisu a pamäťou na úrovni rodiny, sociálnej skupiny či komunity vzniká v stredoeurópskych krajinách potenciálne napätie. Pamäť ako koncept popisujúci pluralitu vzťahovania sa k minulosti sa presadil ako v humanitných, tak sociálnych vedách. Pamäť v mnohých ohľadoch nahrádza alebo dopĺňa tradičné historické príbehy. Aké úskalia so sebou nesie zapojenie pamäťovej vrstvy do tradičných školských výkladových rámcov? Akým spôsobom vrstva pamäti vzniká, aké sú jej zdroje? Akú úlohu vo vytváraní historického vedomia hrá rodinná pamäť? Kde vznikajú a kde naopak zanikajú trecie plochy rodinného spomínania a dejepisného rozprávania? A ako sa táto pamäť prejavuje v školskej výučbe?

To sú niektoré z východiskových otázok medzinárodného historicko-vzdelávacieho projektu History and Media/Media and History. Do pilotného overovania vzdelávacích materiálov bola na základe dlhodobej úspešnosti v projekte Nenápadní hrdinovia vybraná  ako jedna zo štyroch slovenských škôl aj Evanjelická spojená škola v Martine. Organizátorom projektu je Ústav pro studium totalitních režimů (ČR) a partnermi sú Ústav českých dějin FF UK (ČR), Ústav pamäti národa (SR) a International historical commission (LT).

History-01

Podstatou projektu je priblíženie tematiky totalitných režimov 20.storočia prostredníctvom využitia rôznych druhov médií. Prioritne sú počas hodín využívané ciele vybrané ukážky z filmov, ktoré približujú dané dejinné udalosti, no žiaci pracujú aj s dobovými plagátmi, komiksami a karikatúrami. Žiaci boli počas pilotných vyučovacích hodín viac motivovaní, pretože film je pre nich stále atraktívnym médiom, ktoré cielene vedie ich pozornosť k preberanej historickej problematike.

Pani učiteľka dejepisu Mgr. Alena Sivoňová zhodnotila prínos realizácie pilotnej hodiny projektu nasledovne: „Výhodou projektu je, že počas výučby dejepisu sú u žiakov cielene rozvíjané analytické a interpretačné schopnosti. Žiaci sa učia rozumieť filmovému médiu s ktorým počas hodiny pracujú samostatne alebo v skupinách“.

Školský koordinátor projektu Mgr. Dušan Haško poukázal aj na ďalšie prínosy projektu: “Ďalším dôležitým cieľom práce s filmom je zvyšovanie mediálnej gramotnosti študentov. Hoci predpokladáme, že žiak je na film zvyknutý z každodennej praxe, práca s krátkou filmovou ukážkou počas hodiny dejepisu cibrí jeho analytické schopnosti ,mladý človek získava od média odstup a čo je pre dnešnú dobu veľmi dôležité a potrebné, učí sa klásť si kritické otázky. Tieto zručnosti sú potom prenositeľné nielen smerom na sledovanie ďalších historických filmov, ale všeobecne ku kritickému pohľadu na audiovizuálne médiá – vrátane internetu a televízie.“

Žiaci na hodine pracovali aj autentickými literárnymi zdrojmi ako je napríklad tento článok z časopisu Dikobraz 1977

History-02

Na to, ako sa žiakom  netradičná hodina dejepisu páčila sme sa opýtali deviataka Kenyho:

„Počas hodiny venovanej Václavovi Havlovi nám pán učiteľ  pustil ukážky z troch filmov. Najviac sa mi páčila tá z filmu Občiansky preukaz. V skupine sme mali potom za úlohu zistiť, čo bolo hlavnou témou ukážky, vymyslieť pre ňu názvov, odhadnúť kde a kedy sa ukážka odohrávala a  zhodnotiť, ktoré postavy sú kladné a ktoré záporné. Cítil som sa viac ako divák v kine a takmer som nepostrehol, že to vlastne bola hodina dejepisu.“

Vedúci skupiny vzdelávania v rámci Ústavu pre štúdium totalitných režimov Mgr. Vojtěch Ripka PhD. zosumarizoval význam absolvovania pilotných hodín na slovenských školách nasledovne: „Vyskúšať tieto učebné materiály na slovenských školách je pre nás veľmi podstatné, pretože blízkosť našich kultúrnych prostredí môže klamať. Slovenskí učitelia sú vítanou oporou, pretože na ceste k úplne odlišným národným prostredím nám môžu výrazne pomôcť. Už nám poskytli množstvo cenných podnetov a na ďalšie skúsenosti priamo z terénu sa tešíme.“

Slovenský koordinátor projektu Mgr. František Neupauer, PhD. uviedol: “Som rád, že sa našiel súzvuk medzi českou analytickou-didaktickou špičkou a profesionálnou prácou učiteľov na štyroch vybraných slovenských školách. Takto profesionálne nastavená pilotáž projektu môže byť v budúcnosti cenným zdrojom informácii a podnetov na vyučovanie pre všetky slovenské školy a to už v novom školskom roku.”

Projekt History and Media/Media and History je financovaný zo zdrojov Európskej únie a bude ukončený v priebehu roka 2016 spustením web stránky, kde budú dostupné všetky jeho výstupy.

Mgr. Dušan Haško

   logoElogoUlogo3

 

468 ad