Pages Navigation Menu

Peer Ministry – mladí pomáhajú mladým

Deväť gymnazistov z Evanjelickej spojenej školy nezamávalo svojej škole na dva prázdninové mesiace. Namiesto toho, sa študenti prvého ročníka vydali na ďalšiu cestu vzdelávania v oblasti praktickej služby svojim rovesníkom, ktorá sa v západných krajinách označuje ako Peer ministry. Kurz viedla americká lektorka Erin Morris.

PeerMin-01

„My dospelí sme síce cool, ale za kým pôjde mladý človek so svojím problémom?“, uviedla službu Peer ministry naša lektorka Erin na začiatku prvého stretnutia. Odpoveď na seba nenechala dlho čakať – v drvivej väčšine mladý človek vyhľadá svojho rovesníka. Čo však nastane, ak ten poradiť nevie?!? V týchto každodenných otázkach, sprevádzajúcich osobnostný rast mladých ľudí nám môže byť vskutku nápomocná práve služba pomoci mladých mladým – Peer ministry.

O čom je Peer ministry?

Peer ministry predstavuje novú službu pomoci mladých ľudí svojim rovnako starým priateľom a známym. Kurz pozostáva z viacerých teoretických a praktických blokov, zameraných na umenie komunikácie, snahu pomôcť iným, spoznávanie ostatných aj seba samého. Gymnazisti na Evanjelickom bilingválnom gymnáziu v Martine (ďalej EGMT) sa pre tento kurz rozhodli preto, aby lepšie videli a počuli svojich rovesníkov a tým im mohli lepšie pomôcť. Slovami americkej lektorky Erin má „niečo v sebe každý z nás a každý skutočne túži, aby o to niekto prejavil záujem.“ Počas Peer ministry preto študenti študovali a pracovali v skupinách – v dvojiciach i trojiciach – v škole i v meste, kde sa mohli navzájom spoznávať, učiť sa a prejavovať o seba priateľský záujem. Do služby s názvom Peer ministry sa zapojilo 9 študentov EGMT, ktorí boli vedení dvomi americkými pomocnými lektormi a hlavnou lektorkou Erin. Skupinu sprevádzali aj školská spirituálka a školská psychologička EGMT.

PeerMin-03

Témy služby mladých mladým

Prvý kontakt s Peer Ministry v akcii gymnazisti spoznali prostredníctvom biblického podobenstva o milosrdnom Samaritánovi. Ďalej sa učili o tom, ako nadviazať komunikáciu a pritom nepôsobiť trápne. Spoznali tiež spôsoby, ako možno klásť otázky o záľubách, životných skúsenostiach, cestovaní a podobne. V tejto súvislosti si predstavili takzvaný Decision Making Model, a teda spôsob kladenia takých otázok, ktoré by partnerovi rozhovoru pomohli urobiť správne rozhodnutie.

Ďalšia časť kurzu sa sústredila na rozdiel medzi pozorovaním okolia (kedy nehodnotíme) a interpretáciou okolia (kedy nastupuje hodnotenie). „Peer ministry nás naučila, že neexistujú zlé otázky, ale je predsa rozdiel v tom, kde nás odpovede na nami položené otázky zavedú“, opísala svoju skúsenosť jedna z účastníčok kurzu. Zaujímavou aktivitou nášho praktického tréningu bolo aj takzvané „listening mirrors“, a teda pomoc druhému spoznať samého seba prostredníctvom rozličných otázok, ktoré mu kladieme.

„Na tomto základe, ktorý bol počas kurzu Peer ministry položený, by sme chceli ďalej stavať: učiť sa novým veciam potrebným pre túto službu, navzájom si v nej pomáhať a byť užitočnejší tým, ktorí sú okolo“, popísala význam kurzu školská psychologička Denisa Potančoková.

PeerMin-02

V rámci praktického tréningu Peer ministry sme sa učili skutočne pozorovať ľudí vôkol nás a na základe toho získať o nich čo možno najviac vierohodných informácií. Na druhej strane sme spoznávali aj sami seba – to, čo nám samým bráni v komunikácii s inými ľuďmi a ako možno tieto bariéry prelomiť, aby sme im dokázali naplno pomáhať. Každá téma predstavovala nielen teoretickú náuku, ale aj širokú paletu aktivít a hier, ktoré tému zväčša dopĺňali a súčasne do skupiny vnášali aj potrebné uvoľnenie a zábavu. „Zdá sa mi, že som počas týždňa s Peer ministry na našej škole získala deväť skvelých mladých kolegov, na ktorých sa už teraz veľmi teším“, povedala s úsmevom školská psychologička Denisa Potančoková.

Hedviga Tkáčová

468 ad